18/4/11

Πώς θα απαλλαγούμε από τη διετή φαγούρα για νέα γκάτζετ

Του David Pogue (Ελευθεροτυπία)

Κάθε χρόνο αγοράζουμε αναρίθμητες συσκευές αναπαραγωγής μουσικής, ψηφιακές μηχανές και κινητά τηλεφωνά, τα οποία σε σύντομο χρονικό διάστημα καταλήγουν στο κοντινότερο καλάθι αχρήστων . Η έκφραση «ανανέωση κάθε δυο χρόνια» δεν δηλώνει απλώς την προσφορά κάποιας κινητής τηλεφωνίας , που μας πούλα με έκπτωση ένα καινούργιο τηλέφωνο κάθε 24 μήνες
.

Περιγράφει ταυτόχρονα τις καταναλωτικές συνήθειες του μέσου καταναλωτή όσον αφόρα την αγορά ηλεκτρονικών συσκευών .Δυστυχώς , ασχέτως των αγαθών προθέσεων εκαστοτε καταναλωτή , η δέσμευση για ανακύκλωση είναι δύσκολο να τηρηθεί , τουλάχιστον όσον αφορά τις ηλεκτρονικές συσκευές . Η φράση « διατηρήσιμα ηλεκτρονικά προϊόντα» μοιάζει μάλλον οξύμωρη , όπως π.χ. η φράση «ηθοποιός χωρίς έπαρση»

Κι αυτό γιατί αυτή καθαυτή η βιομηχανία ηλεκτρονικών βασίζεται στη συχνή ανανέωση προϊόντων. Το iPhone , iPad, iPod που αγοραζετε σήμερα θα είναι ξεπερασμένο ύστερα από έναν χρόνο. Κάθε μοντέλο φωτογραφικής μηχανής τσέπης , που πωλείτε ύστερα από έξι μήνες δεν θα πωλειται. Όσο για τα Android τηλεφωνά? Κάθε Παρασκευή απόγευμα λανσάρεται ένα καινούργιο.

Η τεχνολογία προοδεύει όντως τόσο γρήγορα? Ή μήπως ο βραχύς βιος αυτών των προϊόντων είναι προσχεδιασμένος? Δεν έχει σημασία. Η ευθύνη εν τέλει βαρύνει τόσο εμάς τους καταναλωτές όσο και την ηλεκτρονική βιομηχανία. Οι κατασκευάστριες εταιρείες έρχονται απλώς να ικανοποιήσουν κάποιες βασικές ανθρώπινες παρορμήσεις. Ίσως το στυλ ενός προϊόντος? Ή το κύρος που αποπνέει? Και κυρίως την επίγνωση ότι δεν έχουμε μείνει πίσω σε οτιδήποτε . Όταν κατέχουμε προϊόντα ξεπερασμένης τεχνολογίας , νιώθουμε ότι είμαστε οι ίδιοι ξεπερασμένοι.

Υπάρχουν λύσεις? Ευελπιστώντας να βελτιώσω τις γνώσεις μου επί του θέματος ζήτησα από το 1,3 εκατομμύρια οπαδούς μου στο Twitter να μου πουν τη γνώμη τους. Δυστυχώς οι περισσότεροι δηλώσαν απαισιόδοξοι.» Δεν φταίνε τα γκατζετ φταίνε οι άνθρωποι» έγραφε ο @calcrash.» Υπάρχει μια ολόκληρη γενιά ανθρώπων με Υπερκινητικό Σύνδρομο Διάσπασης Προσοχής (A.D.D.) , η οποία απαιτεί συνεχώς νέα γκατζετ και αυξημένες δυνατότητες.

Αξιοσημείωτη μερίδα ανθρώπων είναι της άποψης ότι η ηλεκτρονική βιομηχανία θα πρέπει να σταματήσει να σερβίρει πληθώρα μοντέλων με τέτοια συχνότητα. Όπως έγραφε ο @jatkin02: « κάθε γκατζετ επιτελεί ένα έργο, το επιτελεί σωστά , είναι σχεδιασμένο ώστε να το επιτελεί εις το διηνεκές, με όσο το δυνατόν λιγότερες πιθανότητες αστοχίας». Αρκετοί επισήμαναν ότι ένα ρολόι ROLEX είναι τόσο άρτια κατασκευασμένο ώστε να περναει από γενιά σε γενιά. Δυστυχώς οι ηλεκτρονικές συσκευές δεν είναι ρολόγια. Είναι αναμενόμενο να εμπλουτίζονται χρόνο με το χρόνο με όλο και περισσότερες λειτουργίες.

Άλλη μια ενθουσιώδης ομάδα πρότεινε η σχεδίαση των γκατζετ να μπορεί να εκσυγχρονίζεται –να μπορείς για παράδειγμα να προσθέσεις ένα νέο τσιπ σε ένα παλιό κινητό. Και αυτή η πρόταση όμως δεν είναι ρεαλιστική. Τι θα έχουν να κερδίσουν οι κατασκευάστριες εταιρείες? Η πώληση ενός ολοκαίνουργιου γκατζετ είναι σαφώς πιο επικερδής για αυτές. Το τρέχον iPhone δεν διαθέτει μόνο διαφορετικό τσιπ άλλα και διαφορετική οθόνη, μπαταρία, εσωτερικό κύκλωμα και συνδέσμους. Τα πάντα αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο.

Μια τρίτη, εξίσου καταδικασμένη πρόταση είναι να βασιζόμαστε σε αναβαθμίσεις λογισμικού και όχι σε καινούργιο εξοπλισμό. Πολλοί κατασκευαστές ήδη το κάνουν αυτό, αλλά το νέο λογισμικό μπορεί να φτάσει μόνο μέχρι ορισμένα όρια. Ευτυχώς, κάποιες προτάσεις θα μπορούσαν να μας οδηγήσουν σε ένα πιο οικολογικό σύμπαν. Για παράδειγμα :» Να περιλαμβάνονται στη συσκευασία των νέων συσκευών ειδικοί φάκελοι ανακύκλωσης ,όπως κάνει η HP με τα δοχεία μελάνης, προκειμένου να ενθαρρύνει την ανακύκλωση τους ώστε να μην καταλήγουν στα σκουπίδια» , έγραφε ο @magazone. Οι περισσότερες εταιρείες υπολογιστών προσφέρουν ήδη προγράμματα ανακύκλωσης για παλιές συσκευές.

Ακόμη, τυποποίηση συνδέσμων και αξεσουάρ. Στην Ευρώπη όλα τα κινητά τηλεφωνά χρησιμοποιούν τον ίδιο τύπο καλωδίου ρεύματος οπότε ο κόσμος δεν συσσωρεύει πλέον άχρηστα κουτιά με συμβατούς προσαρμογής. Αυτές οι προτάσεις είναι καλές. Πως όμως θα πειστούν οι κατασκευάστριες εταιρείες να τις υιοθετήσουν?

Θα μπορούσαν να εμπλακούν οι κρατικοί μηχανισμοί. Άλλωστε οι κατασκευάστριες εταιρείες της Ε.Ε. τυποποίησαν τα καλώδια ρεύματος των κινητών τηλεφώνων μόνο αφού έλαβαν κρατική εντολή να το πράξουν. και για όσους δεν συμπαθούν τις κρατικές εντολές , υπάρχει και η πίεση από πλευράς καταναλωτών. Ίσως η διατηρισημοτητα να μεταβληθεί σε εργαλείο μάρκετινγκ και όχι σε κρυμμένο κόστος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: