7/12/09

Στοχασμός στο πράσινο

Η σύγχρονη τέχνη φλερτάρει με πολλά πολιτικά ζητήματα. Με κανένα όμως τόσο όσο με την οικολογία. Ισως μέρος της εξήγησης συνδέεται με την- μάλλον κοινότοπη- παραδοχή ότι οι καλλιτέχνες αποτελούν μιαν ιδιαζόντως «ευαίσθητη» ομάδα του πληθυσμού. Ή, πάλι, μπορεί να υπάρχει μια σύνδεση με τη διαρκή αναζήτηση, την έρευνα ως αυτοσκοπό, που παρατηρείται σε μεγάλο μέρος των σύγχρονων καλλιτεχνικών πρακτικών. Και σίγουρα η οξεία ελευθερία του λόγου που διέπει το πεδίο της τέχνης παρέχει ικανό έδαφος για να αναπτυχθεί η προβληματική γύρω από ένα ζήτημα το οποίο, μολονότι έχει αρχίσει να είναι «της μόδας» στην κεντρική πολιτική σκηνή, δεν συζητείται με ικανοποιητικούς όρους. Η σύγχρονη τέχνη, βέβαια, δεν είναι ένα πεδίο όπου «λύνονται» πολιτικά ζητήματα. Είναι όμως ένας προνομιακός χώρος να αναστοχαστεί κανείς πάνω σε αυτά. Και οι πέντε καλλιτέχνες που ακολουθούν έχουν έλθει στο διεθνές προσκήνιο τα τελευταία χρόνια φτιάχνοντας στοχαστικά, ποιητικά έργα πάνω στο θέμα του περιβάλλοντος και του μέλλοντος που επιφυλάσσουμε εμείς για αυτό και αυτό για εμάς.

Ο Αργεντινός Τόμας Σαρασένο σε αρκετά έργα του ερευνά τη δυναμική της ηλιακής ενέργειας. Σε συνεργασία με το Βuckminster Fuller Virtual Ιnstitute έχει σχεδιάσει μεγάλες δομές, ιδιότυπα αερόστατα, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν ανθρώπους και κινούνται με ηλιακή ενέργεια.



Ο Δανός Τιου Γκρίνφορτ, ανερχόμενος αστέρας διεθνώς, σχολιάζει συχνά τη σπατάλη που διέπει τον καταναλωτικό πολιτισμό. Γλυπτά από πλαστικά μπουκάλια συνοδεύονται από την πληροφορία ότι για να παραχθεί το πλαστικό τους καταναλώνεται πολύ περισσότερο νερό από αυτό που περιέχουν όταν τα αγοράζει κανείς.



Η Φινλανδή Τέα Μακιπάα έχει φτιάξει μιαν αφίσα με τις «Δέκα εντολές για τον 21ο αιώνα». Η πρώτη εντολή είναι «Μην πετάς», μια ευθεία υπενθύμιση της επιβάρυνσης που ασκεί στο περιβάλλον η εντεινόμενη ανάπτυξη των αερομεταφορών.



Ο Βρετανός Σάιμον Στάρλινγκ κέρδισε το Βραβείο Τέρνερ το 2005 με ένα έργο που αναστοχαζόταν με ποιητικό τρόπο τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση. Ξεκίνησε διαλύοντας μια ξύλινη καλύβα και κατασκευάζοντας με τα υλικά μια βάρκα. Στη συνέχεια ταξίδεψε με τη βάρκα στον Ρήνο, ως τη Βασιλεία, όπου κατασκεύασε ξανά την καλύβα με τα υλικά της βάρκας.



Ενα από τα αστέρια της πρόσφατης Μπιενάλε της Βενετίας, η Πασκάλ Μαρτίν Ταγιού, έφτιαξε μια μεγάλη εγκατάστασηπροσομοίωση ενός αφρικανικού χωριού, ανατέμνοντας τη σχέση «πρώτου» και «τρίτου» κόσμου και διερευνώντας τον αμφίθυμο τρόπο με τον οποίο οι ανεπτυγμένες χώρες εντοπίζουν τις «ρίζες» του ανθρώπινου πολιτισμού στην «παρθένα» αφρικανική φύση.

Βαρβάρα Τερζάκη

Άρθρο Αυγουστινος Ζενακος - εφ. Το Βήμα, 06-12-2009

Δεν υπάρχουν σχόλια: