7/12/09

Η πρώτη ήττα της Google

Η προοπτική συνασπισμού του μεγιστάνα του Τύπου Ρούπερτ Μέρντοκ και του προέδρου της Μicrosoft ΜπιλΓκέιτς αναγκάζει την Google να αποποιηθεί την επιχειρηματολογία του πρόσφατου παρελθόντος και να βάλει όρια στα προσφερόμενα από τη μηχανή αναζήτησής της προϊόντα των δικτυακών τόπων εφημερίδων και λοιπών ΜΜΕ. Την ίδια ώρα πολλοί δημοσιογραφικοί οργανισμοί εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να ακολουθήσουν το παράδειγμα του Μέρντοκ και να θεσπίσουν συνδρομητικό τέλος για την πρόσβαση στις ηλεκτρονικές σελίδες εφημερίδων, κίνηση που, όπως εκτιμούν πολλοί αναλυτές, θα σηματοδοτήσει το τέλος της δωρεάν διάθεσης ενημερωτικών προϊόντων στο Διαδίκτυο.

▅ Τέλος στην κλοπή
Το χρονικό: Ο έβδομος και ο δέκατος πιο ισχυροί άνθρωποι στον κόσμο, σύμφωνα με το περιοδικό «Forbes», ανακοίνωσαν ότι σκέπτονται να ενώσουν τις δυνάμεις τους κατά της Google. Η Νews Corporation και η Μicrosoft σχεδιάζουν να συνεργαστούν προκειμένου να αφαιρεθούν από τη δημοφιλή μηχανή αναζήτησης της Google οι ιστοσελίδες των εφημερίδων που ανήκουν στον όμιλο του Μέρντοκ και να διατίθενται μόνο μέσω της μηχανής αναζήτησης Βing, ιδιοκτησίας του Γκέιτς.

«Θα καταφύγουμε στη δικαιοσύνη προκειμένου να σταματήσει η Google να μας κλέβει τα άρθρα» είχε δηλώσει πριν από λίγο καιρό ο Μέρντοκ με αφορμή τη συνεχιζόμενη διαμάχη περί πνευματικών δικαιωμάτων και διαφυγόντων κερδών ανάμεσα στην Google και τους εκδότες εφημερίδων.

Το δικτυακό «ψητό» μυρίστηκε η Μicrosoft, η οποία προσπαθεί να σπάσει το μονοπώλιο της Google λανσάροντας τη δική της μηχανή αναζήτησης με το όνομα Βing. Το Βing υπολείπεται ακόμη αρκετά στις προτιμήσεις των χρηστών του Ιnternet: τον Οκτώβριο του 2010 το Google κατέγραψε 146 εκατ. μοναδικούς χρήστες, ενώ το Βing μόνο 52 εκατομμύρια.

Η Google υπό την πίεση της επικείμενης συνεργασίας Μέρντοκ- Γκέιτς έκανε στροφή 180 μοιρών: την περασμένη Τετάρτη, μέσω του επίσημου ιστολογίου του Τζος Κοέν, ανώτερου στελέχους της, ανακοίνωσε ότι αποφάσισε τη θέσπιση ορίων στις προσφερόμενες για ανάγνωση σελίδες ιστοτόπων ΜΜΕ τα οποία ζητούν συνδρομή για το περιεχόμενό τους. Το αρχικό πλάνο προβλέπει ότι ο χρήστης του Google, μέσω του προγράμματος First Click Free, θα μπορεί να διαβάζει δωρεάν ως πέντε άρθρα την ημέρα, επιλεγμένα από τους συνεργαζόμενους εκδότες, δίχως να καταβάλλει συνδρομή ή να εγγράφεται στις ιστοσελίδες των ΜΜΕ.

Ούτε αυτό όμως ικανοποίησε το στρατόπεδο του Μέρντοκ, εκπρόσωπος του οποίου δήλωσε στη βρετανική εφημερίδα «Τhe Ιndependent» ότι οι παραχωρήσεις της Google δεν έχουν και μεγάλη αξία. «Ακόμη δεν έχουν καταλάβει ότι μία εμπορική συνεργασία πρέπει να είναι συμφέρουσα για όλα τα μέρη που συμμετέχουν σε αυτή» τόνισε και πρόσθεσε ότι οι παραχωρήσεις στις οποίες συμφώνησε έχουν αξία μόνο ως αποδοχή εκ μέρους της Google ότι πραγματικά υπάρχει πρόβλημα στην όλη διαδικασία.

Η νίκη του Μέρντοκ σε αυτή στη διαμάχη με την Google θεωρείται σημαντική εξέλιξη στον γενικότερο προσανατολισμό πολλών εκδοτικών οργανισμών για θέσπιση αντιτίμου προκειμένου κάποιος να έχει πρόσβαση στο περιεχόμενο των ιστοσελίδων τους. «Η Νews Corporation θα αλλάξει προκειμένου να μην εξαρτάται από τη διαφήμιση» διεμήνυσε το καλοκαίρι ο αυστραλός μεγιστάνας του Τύπου, τονίζοντας ότι «αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο που βασίζεται μόνο στη διαφήμιση είναι νεκρό». Είχε προηγηθεί η ανακοίνωση του ομίλου εταιρειών του για την καταγραφή ζημιών ύψους 3,4 δισ. δολαρίων κατά την προηγούμενη χρονιά εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και της πτώσης της διαφημιστικής δαπάνης στα ΜΜΕ. ▅ Τύπος και Διαδίκτυο
Υπέρμαχος της καταβολής συνδρομής για το περιεχόμενο δικτυακών τόπων εφημερίδων και ΜΜΕ, ο Μέρντοκ έχει αποφασίσει να ξεκινήσει τη χρέωση μέσα στους πρώτους μήνες του 2010 για την πρόσβαση στις ηλεκτρονικές σελίδες των εφημερίδων που εκδίδει ο όμιλός του, ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνονται η «Νew Υork Ρost» και η «Wall Street Journal» στις ΗΠΑ, οι «Τimes» και «Sun» στη Βρετανία. «Η ποιοτική δημοσιογραφία δεν είναι φθηνή» επισημαίνει σε κάθε ευκαιρία, τονίζοντας ότι κατά τη δική του πεποίθηση οι αναγνώστες θα πληρώνουν πρόθυμα προκειμένου να έχουν πρόσβαση στις ηλεκτρονικές εκδόσεις έγκυρων εφημερίδων.

Ανάλογες ήταν οι δηλώσεις του σε συνέδριο που διοργάνωσε την περασμένη Τρίτη η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ στην Ουάσιγκτον με θέμα «Πώς θα επιβιώσει η δημοσιογραφία στην εποχή του Διαδικτύου». Στην ομιλία του ο Μέρντοκ ανέφερε ότι «οι εφημερίδες πρέπει να κάνουν καλύτερη δουλειά για να πείσουν τους αναγνώστες πως η υψηλής ποιότητας και αξιόπιστη ειδησεογραφία δεν μπορεί να προσφέρεται δωρεάν». Χωρίς να αναφέρει ονομαστικά την Google, επιτέθηκε ξανά στους συναθροιστές ειδήσεων λέγοντας ότι εκμεταλλεύονται «τις σκληρές προσπάθειες και τις επενδύσεις των άλλων».

Ανάμεσα στους βασικούς ομιλητές στο συνέδριο ήταν και η ελληνικής καταγωγής Αριάνα Χάφινγκτον, δημιουργός της ιστοσελίδας Ηuffington Ρost, που θεωρείται ένας από τους πλέον επιτυχημένους συναθροιστές ειδήσεων στον κυβερνοχώρο. Στην ομιλία της η Χάφινγκτον δήλωσε ότι ο Μέρντοκ και οι υπόλοιποι εκδότες θα πρέπει να σταματήσουν να παραπονιούνται και να αντιμετωπίσουν με πιο ανοιχτό και σύγχρονο μυαλό τις αλλαγές που έχει επιφέρει στην παραγωγή και κατανάλωση ειδήσεων το Ιnternet. «Δεν μπορούμε να προσανατολιστούμε στον ψηφιακό κόσμο χρησιμοποιώντας έναν αναλογικό χάρτη» τόνισε.

▅ Η απάντηση της Google
Εξάλλου ο Ερικ Σμιντ, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Google, αναφέρει σε δημοσίευμά του, την περασμένη Πέμπτη, στη «Wall Street Journal» (εφημερίδα που ανήκει στον Μέρντοκ) ότι οι εκδότες δεν πρέπει να κατηγορούν την Google, αλλά να συνεργαστούν μαζί της. «Η Google είναι μια σημαντική πλατφόρμα για να προωθήσουν το προϊόν τους. Κάθε μήνα μέσω της Google Νews στέλνουμε στις ιστοσελίδες των εφημερίδων ένα δισεκατομμύριο επισκέπτες και περισσότερους από 3 δισ. επισκέπτες μέσω της μηχανής αναζήτησης της Google και άλλων εφαρμογών,όπως το iGoogle» σημειώνει ο Σμιντ και προσθέτει ότι «όσον αφορά τα πνευματικά δικαιώματα η Google Νews δείχνει μόνο μερικές προτάσεις από κάθε δημοσίευμα.Αν οι αναγνώστες θελήσουν να διαβάσουν ολόκληρο το ρεπορτάζ, πρέπει να επισκεφθούν την ιστοσελίδα της εφημερίδας», γεγονός που αυξάνει την επισκεψιμότητά της και τις πιθανότητες για αυξημένα διαφημιστικά έσοδα.


Βαρβάρα Τερζάκη

Άρθρο Δ. Χαραλάμπους - εφ. Το Βήμα, 06-12-2009

Δεν υπάρχουν σχόλια: