19/5/09

Επιστροφή στο σχολικό παρελθόν με τα πόδια

ΛΕΚΟ, Ιταλία – Κάθε πρωί, σχεδόν 450 μαθητές ακολουθούν 17 σχολικές διαδρομές πεζοπορίας για να πάνε στα δέκα δημοτικά σχολεία της παραλίμνιας πόλης που βρίσκεται στο νοτιότερο άκρο της λίμνης Κόμο.

Το 2003, προκειμένου να αντιμετωπίσει τον τριπλό κίνδυνο της παιδικής παχυσαρκίας, της τοπικής κυκλοφοριακής συμφόρησης και τωναυξημένων εκπομπ’ων αερίων, που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, μια περιβαλλοντική αργάνωση πρότεινε την εφαρμογή ενός παλαιομοδίτικου αλλά ριζοσπαστικού μέτρου: τα παιδιά να πηγαίνουν στο σχολείο περπατώντας.

Έτσι δημιούργησαν τα piedibus (που στα ιταλικά σημαίνει λεωφορεία πεζών). Κάθε πρωί, μια μικτή ομάδα, που αποτελείται από προσωπικό επί πληρωμή και από εθελοντές γονείς ου φορούν φωσφορίζοντα γιλέκα αναλαμβάνει να συνοδεύσει τους πεζούς μαθητές μέσα από τα στενά δρομάκια της πόλης μέχρι την πόρτα του σχολείου τους, κάνοντας στάσεις καθ’οδόν για να παραλάβει όλο και περισσότερα παιδιά.

Στο σχολείο Καρντούτσι, 100 παιδιά-αριθμός που αντιστοιχεί σε περισσότερους από τους μισούς μαθητές-παίρνουν πλέον τα «λεωφορεία πεζών». Ο Τζούλιο Γκρέπι, ένα εννιάχρονο αγόρι δήλωσε ότι, πρότου εντζχθεί στο piedibus, έκανς με αυτοκίνητο την απόσταση μισού χιλιομέτρου προς και από το σχολείο. «Τώρα έχω την ευκαιρία να βλέπω τους φίλους μου και νιώθουμε πολύ ωραία, επειδή γνωρίζουμε ότι βοηθάμε το περιβάλλον», αναφέρει.

Σύμφωνα με υπολογισμούς του Ντάριο Πεζέντι, εφόρου περιβάλλοντος της πόλης, αν και οι διαδρομές είναι μικρλες, τα «λεωφορεία πεζών» έχουν μέχρι στιγμής αππαλλάξει την πόλη από 160.000 χλμ. Άσκοπων μετακινήσεων με αυτοκίνητο, αποτρέποντας τη μόλυνση της ατμόσφαιρας από την εκπομπή χιλιάδων τόνων αερίων του θερμοκηπίου.

Ο αριθμός των παιδιών που μεταφέρονται στο σχολείο με αυτοκίνητο αυξάνεται στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, δηλώνουν ειδικοί και από τις δύο ηπείρους. Σύμφωνα με στοιχεία εθνικής δημοσκόπησης, η μεταφορά προς και από το σχολείο άγγιζε πέρσι το 18% των αστικών μετακινήσεων στη Βρετανία.

Το 1969 το 40 % των μαθητών στις ΗΠΑ περπατούσε ως το σχολείο, ενώ το 2001, το ποσοστό έπεσε στο 13% σύμφωνα με την Εθνική Έρευνα Οικογενειακών Μετακινήσεων της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.

Τα «λεωφορεία πεζών» στο Λέκο ήταν τα πρώτα στην Ιταλία. Εκατοντάδες άλλα όμως έχουν ξεφυτρώσει στην Ευρώπη και, πιο πρόσφατα στην Βόρεια Αμερική, με στόχο τον περιορισμό των μετακινήσεων με αυτοκίνητο. Πόλεις της Γαλλίας, της Βρετανίας και της Ιταλίας έχουν δημιουργήσει ανάλογα προγράμματα, αν και λίγα είναι τόσο ευρείας κλίμακας και διάρκειας όπως αυτά στο Λέκο.

Παρ’όλο που οι εκπομπές διοξειδλιου του άνθρακα από τις βιομηχανίες τείνουν να μειωθούν και στις δύο ηπείρους, εκείνες που προέρχονται από την κίνηση των οχημάυων ευθύνονται για σχεδόν το ένα τρίτο του συνόλου των αερίων ρύπων στις ΗΠΑ και για το 22% στα κράτη της Ε. Ε. Υπάρχουν έντονες πιέσεις για τη μείωση των ρυπών των αυτοκινήτων σε όλο τον πλανήτη και ειδικά στην Ευρώπη, όπου τα κράτη της Ε. Ε. έχουν δεσμευθεί να περιορίσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2012, σύμφωνα με το Πρωτόκολλο του Κιότο.

Στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, «πολλοί παράγοντες συντελούν στην κατάργηση του παραδοσιακού τρόπου μετάβασης στο σχολείο, αποθαρρύνοντας όλο και περισσότερο τα παιδιά από το να περπατούν», υποστηρίζει η Ελίζαμπεθ Ουίλσον, ερευνήτρια μεταφορών Δημοσίων Υποθέσεων Χάμφρει του Πανεπιστημίου της Μινεσότα.

Ανάμεσα σ’ αυτούς τους παράγοντες είναι η αύξηση των αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, η μείωση των παρεχόμενων υπηρεσιών μεταφοράς με σχολικά λεωφορεία, λόγω περικοπών στους προυπολογισμούς των σχολείων, καθώς και η μείωση των δημόσιων εκπαιδευτηρίων «της γειτονιάς» και η αντίστοιχη αύξηση των ιδιωτικών, πράγμα που σημαίνει ότι οι μαθητές κατοικούν μακρύτερα από το σχολείο τους.

Στη Βρετανία, σχεδόν τα μισά σχολεία δίνουν κίνητρα στους μαθητές προκειμένου να ενθαρρύνουν το περπάτημα, αναφέρει ο Ρότζερ Λ. Μάκετ, καθηγηγτής στο Κέντρο Μελετών Μεταφορών στο Πανεπιστημιακό Κολέγιο του Λονδίνου.

«Απαιτείται μεγάλη προσπάθεια για να συνεχιστεί το πρόγραμμα», υποστηρίζει. «Είναι πολύ πιο εύκολο να βάλεις τα παιδιά στο αυτοκίνητο. Αν μάλιστα έχεις στην κατοχή σου δύο ή και τρία αυτοκίνητα, χρειάζεται να καταβάλεις προσπάθεια για να μην τα χρησιμοποιήσεις».

Βαρβάρα Τερζάκη

Άρθρο Elizabeth Rosenthal - Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία-The New York Times, 26-04-2009

Δεν υπάρχουν σχόλια: