17/3/11

Νέα εποχή για τις γυναίκες

Katrin Bennhold (Ελευθεροτυπία)

Στο Ζενιθ της αιγυπτιακής εξέγερσης οι διαδηλωτές αντλούσαν ενθάρρυνση και πρακτικές συμβουλές απο τα μυνήματα που έφταναν απο Τυνησία μέσω twitter και Facebook :»Το κάναμε μπορείτε και εσείς», έλεγε το ένα και ένα άλλο «Για τα δακρυγόνα βάλτε ξύδι ή κρεμμύδι κάτω απο το μαντίλι σας.»

Η Τυνησία, την οποία για πολύ καιρό ο υπόλοιπος αραβικός κόσμος αγνοούσε, θεωρώντας την ουδέτερη, φιλοδυτική και γαλλοποι- η μένη, για να μην πούμε μικρή, έχει ορθώσει πλέον το ανάστημα της, ενώ πολλοί από τα 10 εκατομμύρια κατοίκους της αισθάνονται υπερήφανοι που η δική τους επανάσταση έδωσε το παρά­δειγμα και για τις υπόλοιπες Χώρες.

Υπάρχει όμως και μια άλλη πηγή στη τυνησιακή σοφία που θα μπορούσε να εμπνεύ­σει τους μισούς τουλάχιστον πληθυσμούς της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής: πρόκειται για μια μακροχρόνια παράδοση γυναικείων δικαιωμάτων, που ξεπερνάει οτιδήποτε σχετικό στην περιοχή.

Οι γυναίκες, σ' αυτό το κύμα της δυσαρέσκειας που σαρώνει τον αρα­βικό κόσμο, είναι σήμερα περισσότερο ορατές από ποτέ. Και καθώς ol ταρα­χές εξαπλώνονται σε χώρες όπως το Ιράν, όπου μια γυναίκα μπορεί ακόμα να λιθοβοληθεί επειδή διέπραξε μοι­χεία, ή το Μπαχρέιν, ακριβώς δίπλα στη Σαουδική Αραβία, όπου οι γυναί­κες δεν έχουν ακόμα δικαίωμα ούτε να οδηγούν ούτε, πολύ περισσότερο, να ψηφίζουν, ο γυναικείος παράγο­ντας μπορεί να αποδειχθεί από τους πλέον ισχυρούς και καθοριστικούς για τη διαμόρφωση ενός νέου τοπίου.

Η Κχαντίτζα Σερίφ, γενική γραμμα­τέας της Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και πρώην πρόεδρος της Τυνησιακής Ενωσης Δημοκρατικών Γυναικών, τονίζει «ol γυναίκες είναι αυτές που έχουν να κερδίσουν τα περισσότερα από ένα νέο αιώνα αραβικού διαφωτισμού».

«Ελπίζουμε η εμπειρία μας στην Τυνησία να αποτελέσει πηγή έμπνευ­σης», λέει η Σερίφ, μια από τις πολλές γυναίκες οι οποίες αψήφησαν τη βία αστυνομικών και εθνοφρουρών στις διαδηλώσεις που ανάγκασαν τελικά τον πρώην πρόεδρο Ζιν αλ Αμπιντίν Μπεν Αλί να φύγει για τη Σαουδική Αραβία στις 14 Ιανουαρίου.

Οι Τυνήσιες ήταν από τις πρώτες γυναίκες του αραβικού κόσμου που απέκτησαν το δικαίωμα ψήφου, λίγο μετά την ανεξαρτησία του 1956. Εξα­σφάλισαν το δικαίωμα στην άμβλωση την ίδια χρονιά με τις Αμερικανίδες και έχουν μεγαλύτερα ποσοστά εκπρο­σώπησης στο κοινοβούλιο της χώρας τους απ' ό,τι οι Γαλλίδες.

Ισως το πιο σημαντικό όμως είναι ότι οι Τυνήσιες είναι εξαιρετικά μορ­φωμένες: το ποσοστό αλφαβητισμού, που φτάνει το 71% σύμφωνα με την UNESCO, είναι το υψηλότερο μεταξύ των χωρών της Βορείου Αφρικής. ol γυναίκες είναι περισσότερες απ' ό,τι οι άντρες μεταξύ των πτυχιούχων πανεπιστημίων, ενώ κοντεύουν να τους φτάσουν στα δικαστικά και ιατρικά επαγγέλματα.

Ο Μπεν Αλι τρελαινόταν να αναφέ­ρει αυτά τα στοιχεία. Για τρεις δεκα­ετίες, τα δικαιώματα των γυναικών αποτελούσαν τη βασική οχυρωματική του γραμμή έναντι των ισλαμιστών στο εσωτερικό, και το αγαπημένο του άλλοθι απέναντι στις δυτικές κυβερ­νήσεις που ρωτούσαν για τις παραβι­άσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

«Οι άντρες και οι γυναίκες που δια­δήλωσαν για τη δημοκρατία τον περασμένο μήνα ήταν όλοι παιδιά κι εγγόνια γυναικών που πήραν μια καλή μόρφωση και ανατράφηκαν έχοντας γνώση των δικαιωμάτων τους», λέει η Φατμά Μπουβέ ντε λα Μεζονέβ, τυνήσια ψυχίατρος που ζει στο Παρίσι.

«Δεν είναι τυχαίο που η επανάσταση ξεκίνησε πρώτα από την Τυνησία, όπου έχουμε υψηλό μορφωτικό επί­πεδο, μια σημαντική μεσαία αστική τάξη κι ένα υψηλότερο επίπεδο ισότη­τας των δύο φύλων», επισημαίνει. Ο κυριότερος αστάθμητος παράγο­ντας στην Τυνησία, την Αίγυπτο kl αλλού είναι κατά πόσο οι φανατικές -και λαοφιλείς- ισλαμικές οργανώ­σεις, οι οποίες στο παρελθόν δεν είχαν καθόλου καλές σχέσεις με τα γυναι­κεία δικαιώματα, θα παραμείνουν στις θέσεις τους.

«Το τυνησιακό κίνημα εξουδετερώ­θηκε και παρέμεινε στο περιθώριο για 20 χρόνια, και σ' αυτό το διάστημα, οι τοποθετήσεις του ήταν μετριοπα­θείς», λέει ο Ερίκ Γκολντστάιν, υπο­διευθυντής της Human Rights Watch για τη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική. «Τώρα που επιστρέφουν στην πολιτική τους δραστηριότητα, είναι νευρικοί και ανήσυχοι. Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι θα παραμείνουν ανεκτικοί, κυρίως όσον αφορά τα γυναικεία δικαιώματα Αλλά ακόμη και οι τυνήσιοι ισλαμι­στές, συμπληρώνει, αντιπροσωπεύουν και μια μεγάλη μερίδια του γυναικείου πληθυσμού. Πλήθη γυναικών ντυμέ­νων με παραδοσιακές ισλαμικές στολές υποδέχτηκαν τον εξόριστο εδώ και χρόνια ηγέτη του κινήματος Ενά- χντα της Τυνησίας, τον Ρασίντ Γκα- νούσι, όταν επέστρεψε στη χώρα στις 30 Ιανουαρίου.

Αλλά, όπως λέει και η διαπρεπής τυνήσια συνήγορος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων Ραντχία Νασραουί, ο Γκανούσι αισθάνθηκε αναγκασμένος να δεσμευθεί πολλές φορές, δημόσια, ότι θα υπερασπιστεί τα δικαιώματα των γυναικών.

«Μπορεί να το κάνει για λόγους τακτικής», λέει η Νασραουί, «αλλά και μόνο το γεγονός ότι νιώθει υπο­χρεωμένος να το κάνει δείχνει ότι όποιος θέλει να εξασφαλίσει, αυτή τη στιγμή, τη λαϊκή υποστήριξη δεν θα πρέπει να καταφερθεί εναντίον των γυναικείων δικαιωμάτων».

Η Νασραουί γνωρίζει καλά το ισλα­μικό κίνημα. Υπερασπίστηκε πολλά από τα μέλη του στο καθεστώς του Μπεν Αλι. «Υπερασπίστηκα τους πιο φανατικούς απ' αυτούς, εκείνους των οποίων οι γυναίκες είναι μαυροφορε­μένες από την κορυφή μέχρι τα νύχια», λέει. «Και το έκανα, όχι επειδή συμ­φωνούσα με τη φιλοσοφία τους, αλλά επειδή πιστεύω στο δικαίωμά τους να μην υποβάλλονται σε βασανιστήρια και στο δικαίωμά τους να εκφράζονται ελεύθερα».

Οταν οι δυνάμεις ασφαλείας του Μπεν Αλι απειλούσαν τους πελάτες της, πιέζοντάς τους να βρουν άλλους δικηγόρους, αυτοί που τρόμαζαν, λέει, ήταν κυρίως οι άντρες. «Οι γυναίκες δεν υπέκυπταν», τονίζει. Η ίδια ήταν μεταξύ των χιλιάδων διαδη­λωτών που κατέβηκαν και πάλι στους δρόμους το τελευταίο διάστημα, ζητώ­ντας το διαχωρισμό της θρησκευτικής εξουσίας από το κράτος και τη διατή­ρηση του προοδευτικού αστικού κώδικα της χώρας για την ισότητα των φύλων.

Μεταξύ των διαδηλωτών ήταν και πολλές γυναίκες καλυμμένες με μαντί­λες, και πολλοί άντρες.

«Μπορεί σύντομα η χώρα να είναι έτοιμη ν' αποκτήσει μια γυναίκα αρχηγό», λέει. «Οι γυναίκες πάντως είναι».

Δεν υπάρχουν σχόλια: