Καθημερινή, 18.03.2012
Tης Mαριας Kατσουνακη
Στην Αθήνα, αντίθετα, η όψη της πόλης είναι καθρέφτης της συνθήκης που επικρατεί στις ζωές των ανθρώπων, της θυελλώδους ανατροπής που αποτυπώνεται παντού. Από τα καταστήματα ώς τα βλέμματα. Ο ξένος θεατής της Σάουμπινε βλέπει πρόσωπα φρέσκα, κοινό νεανικό, αναπνέει ατμόσφαιρα δημιουργίας και ευφορίας. Αλλά και σε μια παράσταση ή συζήτηση της Στέγης Γραμμάτων ή ενός αθηναϊκού «εναλλακτικού» θεάτρου να πάει κανείς, δεν θα αποκόμιζε παρόμοιες εντυπώσεις; Και ναι και όχι. Πρώτον, γιατί στις συζητήσεις και στα στρογγυλά τραπέζια επανέρχεται διαρκώς το ίδιο θέμα με διαφορετικούς τρόπους, εστιασμένο κυρίως στον ρόλο της τέχνης σε καιρούς κρίσης. Δεύτερον, γιατί, ακόμη και στις κατ' ιδίαν συναντήσεις, το κοινό ξεφεύγει δύσκολα από τις στερεότυπες πλέον ερωταπαντήσεις. Σαν να έχει παγιωθεί ένας κώδικας επικοινωνίας, με λέξεις - κλειδιά και μορφασμούς που περιγράφουν την ψυχολογική ή την οικονομική συνθήκη της κρίσης.
Δεν είναι μόνο η ανεργία, η φτώχεια και η οργή που προσδιορίζουν το κλίμα στη χώρα μας. Συμβάλλει αποφασιστικά και ο τρόπος που αναπαράγονται, που διογκώνονται από ορισμένα ΜΜΕ, πολιτικούς ή πρόσωπα με επιρροή, από αδυναμία να αντιληφθούν τι συμβαίνει ή σκοπιμότητα, έφεση στην υπερδραματοποίηση ή ακόμη και σπέκουλα στον φόβο των πολιτών. Ο μόνιμος ζόφος και η διαρκής υπόδειξη της ανάσας του «τέλους» δεν βοηθούν να καλλιεργηθεί οποιαδήποτε διέξοδος, είτε την αποκαλούμε ανάπτυξη είτε εναλλακτική λύση είτε προσπάθεια αλλαγής.
Η ελληνική κρίση δεν μεταφράζεται μόνο σε υψηλά ποσοστά ανεργίας. Είναι το σοκ των αλλαγών στο βιοτικό επίπεδο, το μέγεθος αποκαλύψεων διαφθοράς, συναλλαγής, ανομίας και ατιμωρησίας. Η γερμανική κρίση, σύμφωνα με τον Φαλκ Ρίχτερ, εστιάζεται στην ανεργία των νέων, στα ερωτήματα που προκύπτουν στη γερμανική κοινωνία από τη φορολογική ασυλία που προσφέρει η κυβέρνηση στους πολύ πλούσιους. Η γαλλική κοινωνία, αν αντλήσουμε στοιχεία από τον κινηματογράφο, παλεύει να κρατήσει ενεργές έννοιες όπως η αλληλεγγύη, η υποστήριξη της κοινότητας, η εθελοντική προσφορά. Η ισπανική, η πορτογαλική, η ιταλική κοινωνία, κάθε μία χωριστά, αναζητεί τρόπους να αντιδράσει, να αναθεωρήσει, να ξαναδεί σταθερές και αξίες, να επαναπροσδιορίσει αντιλήψεις και προθέσεις. Το μέτωπο δεν είναι ενιαίο. Υπάρχουν παντού ιδιαιτερότητες και εθνικά χαρακτηριστικά. Η παραγόμενη τέχνη, αυτήν την περίοδο, είναι ο ασφαλέστερος τρόπος να ανταλλάξουμε πληροφορίες. Δεν λειτουργεί μόνο ως πλούτος ψυχής, αλλά ως ντοκουμέντο της εποχής. Βιωμένο, απελευθερωμένο, απρόβλεπτο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου