Τρεις επαγγελματίες μιλούν στην «Κ» για τις επιτυχημένες επιχειρηματικές προσπάθειές τους στην Ελλάδα
Κάνουν εξαγωγές σε όλες τις ηπείρους, κατοχυρώνουν παγκόσμιες πατέντες, λαμβάνουν εύσημα από ξακουστούς σεφ και στα προϊόντα τους αναφέρονται έντυπα, όπως οι New York Times. Ο λόγος για Ελληνες επιχειρηματίες, οι οποίοι έκαναν το όραμά τους για ποιοτικά και διεθνώς αναγνωρισμένα αγροτικά και μεταποιημένα προϊόντα πραγματικότητα. Αγνωστοι στο ευρύ καταναλωτικό κοινό της χώρας μας, αλλά γνωστοί στο εξωτερικό, μας συστήθηκαν την Πέμπτη στο 3ο Συνέδριο Νέων Ελληνικών Επιχειρήσεων, που έλαβε χώρα στο ΣΕΦ με πρωτοβουλία του ΕΣΥΝΕ (Ελληνικός Σύνδεσμος Νέων Επιχειρηματιών) στο πλαίσιο της παγκόσμιας εβδομάδας επιχειρηματικότητας. «Οι δύο πιο ανταγωνιστικοί κλάδοι της χώρας μας είναι ο τουρισμός και ο αγροδιατροφικός τομέας», αναφέρει στην «Κ» ο κ. Θέμης Παπαδημόπουλος, από την οργανωτική επιτροπή του συνεδρίου «επιλέξαμε αυτή τη φορά τα αγροδιατροφικά προϊόντα, επειδή έχουν τύχει μικρότερης προβολής». Η ημερίδα αποτέλεσε μια ιδανική ευκαιρία, ώστε όλοι οι εμπλεκόμενοι από την παραγωγή έως την προώθηση να έρθουν σε επικοινωνία και να ανταλλάξουν εμπειρίες και γνώσεις.Κατά την προετοιμασία του συνεδρίου, οι διοργανωτές εξεπλάγησαν πολλές φορές ευχάριστα. «Διαπιστώσαμε ότι υπήρχαν πολύ επιτυχημένες επιχειρηματικές προσπάθειες στην Ελλάδα», σημειώνει ο κ. Παπαδημόπουλος. Η «Κ» συνομίλησε με τον κ. Δημήτρη Στρατάκη, που εξάγει σνακ χωρίς γλουτένη, την κ. Αννα Λαγού, που εκπροσωπεί τα κρασιά της από την Χίο και τον κ. Ζαφείρη Τρικαλινό, από την εταιρεία με τα ομώνυμα αυγοτάραχα Αιτωλικού. Οι τρεις επαγγελματίες μας περιέγραψαν τη μετεξέλιξη των οικογενειακών επιχειρήσεων σε εταιρείες με παγκόσμια προβολή και παρουσία σε διεθνείς εκθέσεις.YΓΙΕΙΝΑ ΣΝΑΚΠαγκόσμια πατέντα σε αγορές του εξωτερικούΤα τσιπς με πραγματικό τυρί και χωρίς γλουτένη, τα περίφημα cheese ups, μάλλον δεν τα έχετε δοκιμάσει. Το πρωτοποριακό ελληνικό προϊόν κατευθύνεται σχεδόν αποκλειστικά στις αγορές του εξωτερικού: Αμερική, Αγγλία, Αυστραλία, Ιαπωνία, Βουλγαρία, Σλοβακία και εντός ολίγου Γαλλία. «Ως επιχείρηση κινούμαστε κατά 90% με τις εξαγωγές», λέει στην «Κ» ο κ. Δημήτρης Στρατάκης, που σπούδασε στο εξωτερικό διοίκηση επιχειρήσεων, αλλά επέστρεψε στο Κιλκίς και έβαλε στόχο την ολική αναμόρφωση της οικογενειακής επιχείρησης. «Ηδη ως φοιτητής επεξεργαζόμουν αυτή την επιχειρηματική ιδέα» περιγράφει ο κ. Στρατάκης. «Οι γονείς μου είχαν μια επιχείρηση άρτου στη Θεσσαλονίκη». Ο 31χρονος ιδιοκτήτης της Wellaby’s μετέφερε την έδρα της επιχείρησης στο Κιλκίς, εξασφάλισε μια επιδότηση και κατασκεύασε νέα μονάδα μεταποίησης. «Η γλουτένη δίνει ελαστικότητα στη ζύμη γι’ αυτό είναι δύσκολη η αντικατάσταση» εξηγεί, «αλλά εμείς βάζουμε αντί γλουτένης πραγματικό τυρί, το οποίο λιώνει από την υψηλή θερμότητα και γίνεται συστατικό της ζύμης». Το τυρί, άλλωστε, ευθύνεται για την λίγο «τσιμπημένη» τιμή, «είναι 20 - 30% ακριβότερο από τα μαζικά σνακ». Το επόμενο διάστημα τα εν λόγω προϊόντα θα κυκλοφορήσουν σε επιλεγμένα καταστήματα στην Ελλάδα. «Η παραγωγή μας ήταν αρχικά κομμένη και ραμμένη για τους ξένους καταναλωτές, αλλά πλέον οι Ελληνες είναι ενήμεροι για τη γλουτένη».Τα τρία διαφορετικά σνακ που κυκλοφορούν για 2η χρονιά αποτελούν παγκόσμια πατέντα βάσει των συστατικών και του σχήματός τους. Η νεοσύστατη εταιρεία έχει ήδη συμμετάσχει σε 8 διεθνείς εκθέσεις. «Εξ αρχής είχαμε πολύ θετική ανταπόκριση, γιατί προσφέρουμε καινοτομία και πρωτοπορία».ΚΡΑΣΙΑπό την εθελοντική εργασία στην επιτυχίαΜπορεί σήμερα η Χίος να είναι γνωστή για τη μαστίχα, στο παρελθόν όμως η φήμη της προερχόταν από την παραγωγή κρασιού. «Στην αρχαιότητα το χιώτικο κρασί εξαγόταν στη Μάλτα, την Κάτω Ιταλία και τον Εύξεινο Πόντο, ενώ στο Βυζάντιο ο πολύτιμος αριούσιος οίνος συγκαταλεγόταν στις κληρονομιές», διηγείται στην «Κ» η κ. Αννα Λαγού, υπεύθυνη επικοινωνίας της «Αριούσιος Α. Ε.» Το κρασί που παράγεται από τις γηγενείς ποικιλίες της βόρειας Χίου, χιώτικο κρασερό και Αγιαννίτης, πήρε την «κατιούσα» μετά το 1925. Μια επιδημία φυλλοξήρας, ο πόλεμος και η σταδιακή ερήμωση της περιοχής οδήγησαν λίγο πολύ στην εγκατάλειψη της καλλιέργειας.Πριν από δέκα χρόνια με νοσταλγική διάθεση και πρωτοπόρο πνεύμα τέσσερις Χιώτες φίλοι (Δ. Κεφαλάς, Δ. Τσιαδής, Ν. Πιτσιλός, Σ. Κατσαρός) έπειτα και από προηγούμενη παρότρυνση του τότε νομάρχη αποφάσισαν να ξεκινήσουν μια προσπάθεια για την αναμπέλωση της περιοχής. «Αναζήτησαν συμπαραστάτες χτυπώντας πόρτα πόρτα», διηγείται η κ. Λαγού, «τελικά 36 άτομα πίστεψαν σε αυτό το όραμα επενδύοντας τις οικονομίες τους, συνολικά 800.000 ευρώ, το πρώτο κεφάλαιο της επιχείρησης». Με πολλή επιμονή, υπομονή και εθελοντική εργασία όλων, οι πρώτοι καρποί της προσπάθειας ήρθαν το 2005, οπότε και πραγματοποιήθηκε πειραματική οινοποίηση στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το 2007 κατόπιν επιχορήγησης κατασκευάστηκε το οινοποιείο, όπως και μια αίθουσα επισκεψιμότητας. Η φετινή παραγωγή αναμένεται να φθάσει τις 90.000 φιάλες. «Η τοπική αγορά αγκάλιασε το κρασί μας» επισημαίνει η κ. Λαγού. «Από τις τέσσερις ετικέτες μας οι τρεις είναι εξαντλημένες από τον Αύγουστο, ενώ ένα σχολείο έχει “υιοθετήσει” ένα από τα αμπέλια μας». Η χιώτικη εταιρεία έχει δειλά δειλά ξεκινήσει εξαγωγές.ΑΥΓΟΤΑΡΑΧΟΓαστρονομική παράδοση στις κουζίνες του κόσμουΤην οικογενειακή επιχείρηση παραγωγής αυγοτάραχου που χρονολογείται από το 1856, αλλά και τη γαστρονομική παράδοση της λιμνοθάλασσας Αιτωλικού - Μεσολογγίου πήγε ένα βήμα «παρακάτω» ο κ. Ζαφείρης Τρικαλινός, όταν το 1997 πήρε τα ηνία της «Τρικαλινός Ε. Ε.». Μέσα σε δεκατρία χρόνια ο πολυμήχανος επαγγελματίας από το Αιτωλικό κατάφερε αυτό που σε πολλούς επιχειρηματίες φαντάζει ακατόρθωτο: το αυγοτάραχό του απέκτησε παγκόσμια φήμη. «Η παραγωγή εξακολουθεί να γίνεται στην Αιτωλοακαρνανία, συνεργάζομαι με εκατοντάδες ψαράδες στη λιμνοθάλασσα, αλλά και στο Ιόνιο Πέλαγος», εξηγεί ο κ. Τρικαλινός, «όμως από το 2007 μεταφέρθηκαν τα γραφεία μας στην Αθήνα».Παράλληλα, ο κ. Τρικαλινός εμπλούτισε την παραγωγή του με δύο ακόμα προϊόντα: το τρίμμα αυγοτάραχου και την αφρίδα (επιτραπέζιο αλάτι εξαιρετικής ποιότητας από τη λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου). Το 20% της ετήσιας παραγωγής εξάγεται σε: Ιαπωνία, Ταϊβάν, Σιγκαπούρη, ΗΠΑ, Γαλλία, Ελβετία, Ολλανδία και Γερμανία, σε κουζίνες δηλαδή που γνωρίζουν από αυγοτάραχο και σε άλλες που το «ανακαλύπτουν» τώρα. «Εχουμε συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις, αλλά στη Foodex στην Ιαπωνία η τύχη μας άλλαξε: πάνω από 12.000 άνθρωποι του χώρου δοκίμασαν το αυγοτάραχό μας, ενώ ο πρόεδρος των σεφ της Ιαπωνίας μάς συνεχάρη», διηγείται ο κ. Τρικαλινός. Ανάλογη αναγνώριση το ελληνικό προϊόν έχει αποσπάσει από γευσιγνώστες σε όλο τον κόσμο. Μυστικό της επιτυχίας μοιάζει να είναι το επιχειρηματικό δαιμόνιο του κ. Τρικαλινού και του υιού του. «Οργανώνουμε σεμινάρια σε επαγγελματικές ομάδες, ενώ προωθούμε νέες συνταγές μαγειρικής για το αυγοτάραχο».
Βαρβάρα Τερζάκη
Άρθρο Ιωαννας Φωτιαδη-εφ. Καθημερινή, 20-11-2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου