20/11/09

Εκλογικές μπίζνες

Κρίση στην οικονομία, άδεια καταστήματα και «σφιχτοί» καταναλωτές. Γνωστή η κατάσταση σε όλους και ιδιαίτερα στον εμπορικό κόσμο.
Από τις 2 Σεπτέμβρη όμως κάποιοι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων αναθάρρησαν. Κι αφού έμαθαν τα νέα και... πανηγύρισαν, ανασκουμπώθηκαν και άρχισαν να τρέχουν. Η προκήρυξη των εκλογών σήμανε γι' αυτούς αναθέρμανση της δουλειάς και, φυσικά, επιπλέον κέρδη.
Γραφεία Τύπου και επικοινωνίας, επιχειρήσεις εκτυπώσεων, εταιρείες με συστήματα βίντεο και ήχου έχουν την τιμητική τους μέχρι τις 4 Οκτωβρίου. Εκτός από τον πυρετό προετοιμασίας των κομμάτων -τα οποία συνήθως συνεργάζονται με συγκεκριμένες εταιρείες- υπάρχουν και μερικές χιλιάδες υποψήφιοι που θα δώσουν τη μάχη του σταυρού και που ήδη ψάχνουν τρόπους να προβληθούν.
Ο κ. Σάββας Κοντόπουλος φτιάχνει «παντός είδους» -όπως λέει ο ίδιος- σημαίες τα τελευταία 25 χρόνια. Υποστηρίζει ότι η μισή Ελλάδα έχει κρατήσει στα χέρια της τα προϊόντα του, αφού πουλιούνται σε κάθε μεγάλο αθλητικό ή πολιτικό γεγονός από τους πλανόδιους. «Εχουμε δουλειά όλο τον χρόνο διότι φτιάχνουμε και σημαίες όλων των ελληνικών ομάδων. Τα πράγματα όμως μέχρι πριν να προκηρυχθούν οι εκλογές ήταν πολύ πεσμένα. Ευτυχώς που αποφάσισαν να τις κάνουν τώρα, γιατί ιδιαίτερα τον τελευταίο χρόνο ο κόσμος δεν πάει πολύ στα γήπεδα και έτσι δεν πουλάγαμε πολλά κομμάτια. Αυτοί που πάνε στάνταρ, έχουν τις δικές τους σημαίες και πανό που τα φέρνουν μαζί τους κάθε φορά και εννοείται ότι έρχονται ντυμένοι στα χρώματα της ομάδας τους. Δεν περιμένουν να ψωνίσουν από τα κιόσκια την τελευταία στιγμή».
Οπως λέει χαρακτηριστικά, στις κομματικές συγκεντρώσεις τα πράγματα είναι διαφορετικά. Εκτός από τους οργανωμένους που τους δίνουν σημαίες τα ίδια τα κόμματα, όλοι οι άλλοι είναι υποψήφιοι πελάτες. «Οι μεγαλύτερες πωλήσεις γίνονται λίγα λεπτά αφού εμφανιστεί αυτός που μιλάει στο μπαλκόνι, γιατί γίνεται πανικός και ενθουσιάζονται. Πολλοί ψωνίζουν την τελευταία στιγμή, μετά το τέλος της εκδήλωσης, γιατί θέλουν να κάνουν βόλτες και να δείχνουν πού ήταν, πού συμμετείχαν πριν. Εννοείται ότι πουλάμε περισσότερα κομμάτια στις συγκεντρώσεις του κόμματος που προβλέπεται ότι θα νικήσει. Οχι μόνο γιατί μπορεί να είναι περισσότερος ο κόσμος αλλά γιατί είναι τρελαμένοι από τη χαρά τους».
Οργασμός δουλειάς επικρατεί και στη διαφημιστική εταιρεία (εκτυπώσεις, στούντιο και Ιντερνετ) του κ. Μιχάλη Πεγκλή, ο οποίος παρόλο που επισημαίνει ότι αυτή η αναστάτωση ένα μήνα πριν και ένα μήνα μετά τις εκλογές δεν είναι καλή για την αγορά, όντως πρόκειται για μια ανάσα από την κρίση. «Είναι αλήθεια ότι επιχειρήσεις σαν τη δική μας θα πάρουν οικονομική ανάσα. Οι εθνικές εκλογές έχουν πολλή δουλειά λόγω πολλών υποψηφίων όπως και οι δημοτικές, σε αντίθεση με τις ευρωεκλογές. Τα τελευταία χρόνια το επάγγελμα έχει ανοίξει πολύ και η δουλειά μοιράζεται σε όλους».
Οπως εξηγεί, το διάστημα πριν και μετά τις εκλογές είναι νεκρό σε σχέση με περιόδους χωρίς αντίστοιχα πολιτικά γεγονότα. «Πάρτε παράδειγμα μια εφοπλιστική εταιρεία που έχει ζητήσει να της ετοιμάσουμε υλικό για ενέργειες που προτίθεται να κάνει στο άμεσο μέλλον. Ανέβαλαν λόγω κλίματος τις ενέργειες, οπότε πήρε αναβολή και η δική μας δουλειά. Περιμένουν κι αυτοί να περάσει η μπόρα των εκλογών».
Οσον αφορά τις ποσότητες των εντύπων που συνήθως παραγγέλνουν οι υποψήφιοι, εξαρτάται από την εκλογική περιφέρεια στην οποία κατεβαίνουν. «Τα τιράζ διαφέρουν πάρα πολύ. Στην Α' και Β' Αθήνας ο κάθε υποψήφιος χρειάζεται ένα εκατομμύριο φυλλάδια ο καθένας. Στην επαρχία σε περιφέρεια με 5 έδρες τα 30.000 είναι ένας μέσος όρος παραγγελιών».
Για τον κ. Πεγκλή και τους συνεργάτες του το ένα εκατομμύριο φυλλάδια είναι μία μέρα δουλειάς. «Το μηχάνημα τυπώνει 50.000 κομμάτια την ώρα. Απλώς αντί να φεύγουμε από το γραφείο στις 6 το απόγευμα, φεύγουμε στις 11 το βράδυ. Πρόκειται για ένα μήνα με φουλ τρέξιμο χωρίς αύξηση προσωπικού».


Βαρβάρα Τερζάκη

Άρθρο Λιάνας Σπυροπούλου - εφ. Τα Νέα, 25-09-2009

Δεν υπάρχουν σχόλια: