11/2/10

Η ΖΩΗ ΕΝΟΣ ΜΥΘΟΥ Το τελευταίο σχέδιο στον Ευαγγελισμό


Oταν πήγα στο Μέγαρο Μουσικής το 1990, δεν είχαν ακόμη ολοκληρωθεί οι κατασκευαστικές εργασίες. Θυμάμαι τον Χρήστο Λαμπράκη να ασχολείται εντατικά με όλες τις πλευρές και λεπτομέρειες της κατασκευής, ιδιαίτερα με τα ζητήματα της ακουστικής και της αισθητικής. Αργότερα, όταν είχε πια δοκιμασθεί και αποδειχθεί θριαμβευτικά η εξαιρετική ακουστική της Αίθουσας των Φίλων της Μουσικής, συνήθιζε να λέει στους επισκέπτες του Μεγάρου πως η επιτυχία οφειλόταν στο ότι ο σχεδιασμός του δεν ξεκίνησε από τους αρχιτέκτονες αλλά από τους ακουστικολόγους. Τις πρώτες ημέρες που ήχησε μουσική στην αίθουσα αυτή τον θυμάμαι να κάθεται απορροφημένος και να «μετράει» γοητευμένος τις «αρμονικές» που αναδείκνυε η ακουστική της αίθουσας.

Καθώς πλησίαζε η ημερομηνία για την έναρξη της λειτουργίας του Μεγάρου άρχισε να τον απασχολεί ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός. Πέρα από τη μετάκληση υψηλού επιπέδου μουσικών συνόλων και μεγάλων ερμηνευτών, έψαχνε να βρει έναν συνδετικό κρίκο, τον μίτο που θα καθοδηγούσε το σύνολο του προγραμματισμού. Δεν ησύχασε παρά μόνο όταν συνέλαβε την ιδέα των καλλιτεχνικών «Κύκλων», που ακόμη και σήμερα αποτελούν τη βάση για το πρόγραμμα του Μεγάρου. Ενας από τους πρώτους που παρουσιάστηκε ήταν ο κύκλος «Ηλέκτρα» με την όπερα του Ρίχαρντ Στράους και την αρχαία ελληνική τραγωδία σε σκηνοθεσία Λιουμπίμοφ, που συνοδεύθηκε από πολλές άλλες εκδηλώσεις και εκδόσεις.

Οταν κατά την επίσκεψή του ο πρόεδρος Μιτεράν τον ρώτησε πώς τα κατάφερε να κατασκευάσει μια τόσο καλή αίθουσα όπως η Φίλων της Μουσικής, ενώ, έχοντας ξοδέψει πολλά εκατομμύρια φράγκα, η Γαλλία αντιμετώπιζε προβλήματα με τη Βαστίλλη, ο Λαμπράκης απήντησε ότι η Ελλάδα ήταν πολύ φτωχή για να έχει την πολυτέλεια της αποτυχίας.

Τέλος, δεν θα ξεχάσω ποτέ ότι, όταν σε μια παλαιότερη περιπέτεια της υγείας του τον επισκέφθηκα στον «Ευαγγελισμό», μου είπε στοχαστικά ότι ο κόσμος τον σταματά στον δρόμο, τον συγχαίρει και τον ευχαριστεί για το Μέγαρο και για τα εκπαιδευτικά προγράμματα που οργανώνει. Ισως γι΄ αυτό λίγους μήνες πριν από τον θάνατό του σχεδίασε και εξασφάλισε τη χρηματοδότηση από χορηγούς για ένα τεράστιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Φίλων της Μουσικής που βρίσκεται σήμερα σε πλήρη ανάπτυξη.

Βαρβάρα Τερζάκη

Άρθρο Νίκος Μανωλόπουλος - εφ. Το Βήμα,25.12.2009

Δεν υπάρχουν σχόλια: