16/2/10

Η αφρικανική απάντηση στη Νike


Η αιθιοπική μάρκα SoleRebels, τα προϊόντα της οποίας είναι εμπνευσμένα από τα παπούτσια που φορούσαν οι Αιθίοπες αντάρτες στο πρόσφατο παρελθόν, γίνεται πρότυπο για κοινωνικά υπεύθυνες εταιρείες σ΄ όλο τον κόσμο.

Στην Αφρική, τα παλιά ελαστικά των φορτηγών δεν πεθαίνουν ποτέ. Εδώ και δεκαετίες, αγρότες και αντάρτες χρησιμοποιούν το καουτσούκ για να κατασκευάζουν γερά και φτηνά παπούτσια. Σήμερα όμως, χάρη στη Βηθλεέμ Τιλαχούν Αλέμου, τα προϊόντα αυτά γνωρίζουν μια απροσδόκητη διεθνή επιτυχία. «Όταν ήμουν μικρή, είχαμε πόλεμο και οι αντάρτες που φορούσαν σανδάλια με σόλες από παλιά ελαστικά έδιναν ελπίδα στον λαό. Έτσι ονόμασα την εταιρεία μου SoleRebels», λέει η νεαρή υποδηματοποιός και μητέρα δύο παιδιών, αναφερόμενη στους αντάρτες που πολέμησαν τη δικτατορία του Μεγκίστου (ανατράπηκε το 1991). «Η ανακύκλωση είναι τρόπος ζωής στην Αιθιοπία», προσθέτει. «Δεν πετάμε πράγματα που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ξανά. Ήθελα να ξεκινήσω απ΄ αυτή την ιδέα για να δημιουργήσω κάτι».

Το «εργοστάσιο» SoleRebels είναι ένα μικρό σπίτι στην περιφέρεια της Αντίς Αμπέμπα. Τα παπούτσια (σαγιονάρες, υφασμάτινα παπούτσια, μοκασίνια, αθλητικά μποτάκια τύπου Converse) φτιάχνονται στο χέρι από χρησιμοποιημένα ελαστικά, βαμβάκι οργανικής καλλιέργειας και ντόπια δέρματα. Παραγγελίες φτάνουν ακόμη και από τον Καναδά και την Αυστραλία. «Η έδρα μας βρίσκεται στην Αντίς Αμπέμπα, αλλά ενεργούμε σαν αμερικανική επιχείρηση», εξηγεί η 30χρονη Βηθλεέμ Τιλαχούν Αλέμου, που πριν γίνει επιχειρηματίας ήταν λογίστρια. Πέντε χρόνια από την ίδρυσή της, η SoleRebels έχει 45 εργαζομένους πλήρους απασχόλησης, ικανούς να κατασκευάζουν 500 ζευγάρια παπούτσια την ημέρα. Αυτό τον μήνα, η εταιρεία επρόκειτο να κάνει νέες προσλήψεις, καθώς τα παπούτσια της, η τιμή των οποίων κυμαίνεται από 23 έως 45 ευρώ, αρχίζουν να διατίθενται στη Βρετανία και την Ιαπωνία. Ο στόχος της είναι να πουλήσει φέτος παπούτσια συνολικής αξίας 335.000 ευρώ. «Ο κόσμος αγοράζει τα SoleRebels επειδή είναι καλό προϊόν και όχι μόνον επειδή είναι "πράσινο" προϊόν ή επειδή έρχεται από την Αιθιοπία. Τα παπούτσια μας μιλάνε μόνα τους», τονίζει.

Αφού πήρε την πιστοποίηση «δίκαιου εμπορίου», η Βηθλεέμ Τιλαχούν Αλέμου άρχισε να βομβαρδίζει τις μπουτίκ και τους ιστότοπους στις ΗΠΑ με μηνύματα και δείγματα. Πολλοί δέχθηκαν να πουλήσουν τα προϊόντα της. Πολλοί άρχισαν επίσης να αγοράζουν SoleRebels απ΄ ευθείας από το Ίντερνετ, αφού τα προϊόντα έγιναν γνωστά από στόμα σε στόμα. Και όταν ο εμπορικός ιστότοπος Αmazon έγινε πελάτης της SoleRebels, οι δουλειές απογειώθηκαν. Μέσω του Ίντερνετ, η Βηθλεέμ Τιλαχούν Αλέμου διαπραγματεύεται απ΄ ευθείας με τους πελάτες της και ασχολείται η ίδια με όλα. «Στην Αιθιοπία συνηθίσαμε να δεχόμαστε χρήματα της Δύσης, να μας βοηθούν συνεχώς», εξηγεί. «Δεν μπορούμε να οικοδομήσουμε μια βιώσιμη οικονομία μ΄ αυτό τον τρόπο. Οφείλουμε να λύσουμε τα προβλήματά μας εμείς οι ίδιοι».

Βαρβάρα Τερζάκη

Άρθρο Γιώργου Αγγελόπουλου - εφ. Τα Νέα, Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: